El «Deu de desembre» de George Saunders, segons Jesús Cartanyà [Butxaca]
4 desembre, 2013
Font: Butxaca / Jesús Cartanyà
 Les coses, tothom ho sap, no són com són. Són com es veuen. Per això, és tant d’agrair topar-se amb una mirada personal i suggeridora. Si, a més, és d’un escriptor que força la llengua, l’estrafà i la modela amb sentit i punteria, la troballa té doble mèrit. Això, si no n’ets el traductor. En aquest cas, més aviat ha de ser una tortura. O un repte majúscul. Una desafiament que Yannick Garcia ha entomat en el cas Deu de desembre i n’ha sortit més que ben parat. Justament perquè en aquest recull de contes de George Saunders les veus tenen molt de pes i s’expressen de manera particular. Sovint maltractant l’idioma. De vegades impostant-se. Sempre descrivint una realitat estranyament deformada. Un paisatge de suburbis nord-americans deprimits mil vegades visitat però tenyit d’una mirada estràbica, subtilment inquietant, de vegades distòpica. Un llibre farcit de fracassos, desenganys i estretors que, malgrat tot, no corprèn per les petites misèries que s’hi expliquen, raonablement confortables després de tot, sinó pel run-run que deixa tot el que no s’hi explica però que transmet.
Les coses, tothom ho sap, no són com són. Són com es veuen. Per això, és tant d’agrair topar-se amb una mirada personal i suggeridora. Si, a més, és d’un escriptor que força la llengua, l’estrafà i la modela amb sentit i punteria, la troballa té doble mèrit. Això, si no n’ets el traductor. En aquest cas, més aviat ha de ser una tortura. O un repte majúscul. Una desafiament que Yannick Garcia ha entomat en el cas Deu de desembre i n’ha sortit més que ben parat. Justament perquè en aquest recull de contes de George Saunders les veus tenen molt de pes i s’expressen de manera particular. Sovint maltractant l’idioma. De vegades impostant-se. Sempre descrivint una realitat estranyament deformada. Un paisatge de suburbis nord-americans deprimits mil vegades visitat però tenyit d’una mirada estràbica, subtilment inquietant, de vegades distòpica. Un llibre farcit de fracassos, desenganys i estretors que, malgrat tot, no corprèn per les petites misèries que s’hi expliquen, raonablement confortables després de tot, sinó pel run-run que deixa tot el que no s’hi explica però que transmet.

Deixa un comentari