Enamorar-se amb la paraula
21 juny, 2021
Heu conegut mai a algú que estigui perdut a la vida? Doncs aquest és en Jack, protagonista d’aquesta novel·la de Marilynne Robinson traduïda al català ambientada als anys cinquanta a la ciutat de Saint Louis. La història narra com un home blanc i una dona negra s’enamoren en un estat on el matrimoni interracial va estar prohibit fins al 1967. Els dos protagonistes són antagònics: ella és filla d’un bisbe metodista i de classe alta, una “perfecta senyoreta Cristiana”; ell un vagabund, borratxo i lladregot que aspira a la “innocuïtat més absoluta”. L’única cosa que tenen en comú aquests dos personatges és la seva visió de l’amor com quelcom romàntic, perdurable i predestinat.
És una novel·la exigent i elevada, que requereix una lectura atenta. El conflicte racial hi és com a teló de fons, però la novel·la se centra en com l’amor pot ser el motor de canvi d’una vida. Durant tota la novel·la, com una espècie de leitmotiv, en Jack es qüestionarà si és millor allunyar-se de la Della per evitar-li la vergonya i el patiment o, és millor quedar-se i lluitar junts. El personatge d’en Jack és ple de matisos i us semblarà un paio transparent que en cap moment pretén ser allò que no és. La Della el defineix així: “[…]A la teva manera, ets més o menys[…] pur”.
Em costa d’entendre el punt de vista escollit per Robinson tan focalitzat en el Jack, això provoca que la Della sigui un personatge amb pocs matisos, imperfectament perfecte. L’únic moment on podrem veure la brillantor de la Della és en l’escena memorable del cementiri on els dos hauran de passar la nit. Ja val la pena llegir aquest llibre per les cent primeres pàgines on els diàlegs profunds i refinats són una meravella. L’escena mostra perfectament com dues persones es poden enamorar tan sols amb la paraula. També em costa d’entendre la distribució escollida per narrar els fets (temps del relat); m’ha generat moments de confusió en la part central de la novel·la quan s’endinsa en la vida passada d’en Jack on hi ha un parell d’històries secundàries (la del Marlow especialment) que podrien ser prescindibles, esdevenint aquesta part de la novel·la una mica feixuga.
#llegirencatala #llegirencatalà #memoria_llibreria #llibresde84
Us ha agradat? Visiteu el compte d’Instagram de Mariona Bosch.
Deixa un comentari