Col·lecció
Novetats
La clàssica, 21

ISBN
978-84-18858-98-7

Traducció
Marina Laboreo

Llengua original
Francès

Pàgines 320

Preu
20,00 €

Comparteix-ho a

PREMIS

22è Premi de traducció Vidal Alcover

Alfred Jarry

Ubú. Tot el teatre i altres textos

Ubú irromp al Théâtre de l’Œuvre de París l’any 1896 i sacseja l’escena burgesa amb un crit que marcarà la història de la modernitat teatral: «Merdra!» Així comença Ubú rei, però les peripècies d’aquest grotesc personatge, amb el cap en forma de pera i una espiral dibuixada a l’immens ventrell, no han fet altra cosa que començar. Després del deliri de grandesa per ser rei, decideix convertir-se en esclau i buscar la felicitat en la submissió, envaeix la casa d’un col·leccionista de poliedres, esdevé pare d’un bell arqueòpterix a causa de qüestions de banyes i recupera la naturalesa original de titella en un guinyol.

Alfred Jarry converteix la burla d’un grup d’escolars a propòsit del seu professor de física en un univers literari que desemboca en la invenció del cèlebre personatge que centra l’interès d’aquesta edició: Ubú. El volum que presentem inclou per primera vegada en català les quatre peces teatrals que protagonitza —Ubú rei, Ubú encadenat, Ubú cornut i Ubú al turó—, així com versions alternatives i una selecció d’articles, discursos, cartes i conferències que Jarry escriu al voltant del teatre. La prosa apassionada que el caracteritza, i que neix de la creació col·lectiva, juga amb la tradició literària i explora el poder infinit de les paraules per fer d’Ubú una sàtira despietada del poder, la cobdícia i la condició humana.

Col·lecció
Novetats
La clàssica, 21

ISBN
978-84-18858-98-7

Traducció
Marina Laboreo

Llengua original
Francès

Pàgines 320

Preu
20,00 €

PREMIS

22è Premi de traducció Vidal Alcover

Comparteix-ho a

Jarry, Alfred

Alfred Jarry (Laval, 1873 ‒ París, 1907) va ser dramaturg, novel·lista, poeta i autor d’altres textos sovint inclassificables. Amb l’obra Ubú rei (1896), va dinamitar les convencions escèniques, va obrir el camí al teatre de l’absurd i es va acabar convertint en precursor del dadaisme i el surrealisme. No només va donar transcendència i continuïtat al mite d’Ubú, inspirat en una paròdia escolar, sinó que també va inventar la ciència de les solucions imaginàries anomenada patafísica. La seva vida, marcada per l’excentricitat i la provocació, es va fondre amb la seva obra fins al punt d’adoptar l’extravagància del mateix Ubú. Malalt i empobrit, va morir prematurament als trenta-quatre anys i va deixar un llegat literari que encara ressona i continua fascinant lectors i creadors.